Smartfony są obecne w życiu niemal każdego człowieka. Na rynek trafiają smartfony coraz bardziej zaawansowane pod względem technologicznym. Jednak wraz ze wzrostem zaawansowania i lepszymi parametrami technicznymi wzrasta jednocześnie liczba awarii, które mogą się zdarzać coraz częściej. Warto zatem wiedzieć jakie są najczęstsze przyczyny awarii oraz jak sobie z nimi skutecznie radzić.
Dlaczego smartfony tak często się psują?
Obecnie można wymieniać niezliczone powody, przez które awarie w smartfonach są coraz częstsze. Niektóre awarie są spowodowane poprzez źle dobrane parametry lub błędy systemowe takie jak źle zainstalowane oprogramowanie, zacinanie się telefonu czy też częste samoczynne znikanie ekranu.
Wówczas wystarczy jedynie zrestartować swojego smartfona, czy też przeprowadzić inną czynność, mająca na celu przywrócenie jego normalne działanie. Z reguły często spotykane typy błędów technicznych wraz z ich rozwiązaniem można znaleźć w instrukcji obsługi telefonu lub na stronie internetowej producenta.
Jednak równie często zdarza się, iż awarie w smartfonach wymagają zgłoszenia się do serwisu gsm czy też wymiany urządzenia na nowy. Tego typu awarie mają podłoże techniczne jak i mogą być spowodowane przez czynnik ludzki. Co ciekawe, w zależności od regionu (a dokładniej kontynentu) awarie, które są zgłaszane do producentów lub salonów naprawy, diametralnie się od siebie różnią.
Jakie typy awarii smartfonów są zgłaszane najczęściej?
Według statystyk prowadzonych przez różne międzynarodowe agencje najczęściej zgłaszanymi problemami są źle działające oprogramowanie i słaba wydajność smartfona.
Użytkownicy równie często skarżą się na zepsuty ekran w smartfonie czy też źle działające słuchawki. Istnieją jednak awarie, które stanowią najczęściej występujące i zarazem największe wyzwanie dla serwisów naprawy czy też producentów. Zaliczają się do nich m.in:
- Problemy z aparatem w smartfonach;
- Nieprawidłowe działanie panelu dotykowego;
- Kłopoty z ładowaniem smartfonów;
- Awarie dotyczące źle działającego mikrofonu w słuchawce;
- Błędnie działająca karta SIM;
- Słaby zasięg nawet w miejscach gdzie zasięg na innych urządzeniach działa bardzo szybko;
- Uszkodzenia mechaniczne np. zbita szyba w telefonie czy też zalany telefon.
Nieprawidłowe działanie ekranu dotykowego
Jest to druga najczęściej zgłaszana przyczyna awarii smartfonów na świecie. W przypadku źle działającego ekranu dotykowego przyczyną awarii może być źle ustawione oprogramowanie, które dotyczy digitizera lub płytki dotykowej. Niekiedy jednak zdarza się, iż ekran nie działa poprawnie ze względu na błąd ludzki – zbita szybka w telefonie z powodu upadku na ziemię.
W tym wypadku konieczne może okazać się oddanie smartfona do serwisu gsm. Warto jednak wiedzieć, iż ze względu na wysoką częstotliwość zgłoszeń tego typu awarii serwisy są z reguły dobrze przygotowane. Wystarczy w takiej sytuacji wymienić szybkę ekranu telefonu, a sam smartfon dobrze jest zabezpieczyć szybką ze szkłem hartowanym lub dokupić dopasowaną obudowę. Takie rozwiązanie może w przyszłości uchronić smartfon przed kolejnym upadkiem.
Problem z aparatem w smartfonach
Aparaty zainstalowane w smartfonach coraz częściej zastępują standardowe aparaty kompaktowe, które były używane jeszcze kilka lat temu. Głównym powodem, dlaczego aparaty w smartfonach są lepsze od tych tradycyjnych jest fakt, iż nie ma konieczności brania ze sobą dodatkowego sprzętu aby uwiecznić krajobraz lub zrobić sobie zdjęcie pamiątkowe.
Dzięki aparatom w smartfonach można uwiecznić każdy niesamowity moment, jednak równie często aparaty fotograficzne w telefonach samoczynnie się psują. Problemy z zapisaniem fotografii, niewyraźne obrazy czy też samoczynne zamykanie się aplikacji zdarzają się bardzo często.
Dlatego też wiele osób uznaje to za poważną usterkę i decyduje się na oddanie jej do serwisu smartfonów. Jednak wbrew pozorom niektóre błędy można rozwiązać samodzielnie.
Jeśli potencjalna awaria dotyczy braku możliwości zapisania zdjęcia można wspomóc swój aparat instalując wybraną aplikację na swoim smartfonie do obsługi aparatu lub zmienić ustawienia fabryczne. Jeśli jednak aparat w nowym smartfonie nie działa poprawnie i robi niewyraźne zdjęcia, konieczna może się okazać wizyta w serwisie lub reklamacja u producenta.
Kłopoty z ładowaniem smartfonów
W tym przypadku można wyróżnić dwa rodzaje zgłaszanych awarii. Pierwszą z nich jest zbyt wolna reakcja (lub jej brak) na podłączenie telefonu do ładowania. Drugą możliwą awarią jest intensywne nagrzewanie się telefonu lub zasilacza w trakcie ładowania. W obu przypadkach najczęściej występującą przyczyną jest awaria samej ładowarki, choć czasami zdarza się, iż przyczyną jest źle działająca bateria.
Rozwiązaniem w tej sytuacji jest zakup nowej ładowarki, która będzie dobrze dopasowana do smartfona i równie szybko będzie ładowała nasz telefon. Jeśli jednak przyczyna leży w źle działającej baterii, wówczas wymagać ona będzie aktualizacji bądź też wymiany baterii w smartfonie.
Awarie dotyczące źle działającego mikrofonu w słuchawce smartfona
Mikrofon jest niewidoczną gołym okiem i zarazem bardzo ważną częścią każdego telefonu komórkowego. Dzięki niemu można swobodnie rozmawiać przez telefon czy też nagrywać swój dźwięk czy też filmiki. Jeśli mikrofon działa niepoprawnie lub przestaje działać całkowicie wówczas nie ma możliwości na przykład rozmowy przez telefon lub nagrania własnej wypowiedzi i wysłania jej.
Przyczyny awarii są zarówno natury technicznej jak i spowodowane nieumyślnym błędem ludzkim. Usterka techniczna, która powoduje złe działanie mikrofonu w słuchawce zwykle nadaje się jedynie do naprawy w serwisie. Jednak profesjonalne serwisy potrafią się szybko uporać z tego typu awarią, gdyż są one dość często zgłaszane do serwisów.
Może się jednak zdarzyć, iż w mikrofonie znajdują się ciała obce np. ziarno piachu. Wówczas przed oddaniem smartfonu do serwisu warto jest sprawdzić, czy mikrofon jest oczyszczony i nic w nim nie zalega. Może się okazać, iż mikrofon nie działa dobrze tylko ze względu na obecne tam np. ziarnka piachu czy kurz lub inne zanieczyszczenia.
Błędnie działająca karta SIM lub problemy z zasięgiem
Zarówno źle działająca karta SIM jak i problemy ze złapaniem zasięgu w smartfonie są bardzo często zgłaszane jako usterki w serwisach. W przypadku braku zasięgu problem może leżeć w parametrach technicznych lub złej konstrukcji samego urządzenia.
Czasami jednak zdarza się, iż powodem braku zasięgu jest obecność użytkownika w zatłoczonym lub niedostępnym miejscu np. w górach, pomieszczeniach pod ziemią np. jaskiniach bądź zatłoczonych miejscach np. market.
Z kolei problemy ze źle działającą kartą SIM stanowią awarię opartą o błędy systemowe. Dokonać naprawy może w tym wypadku jedynie aktualizacja ustawień bądź oddanie swojego telefonu do serwisu w celu naprawy lub wymiany karty SIM na nową.
Czasami pomocna może okazać się również zmiana ustawień w telefonie tak by pobierał on mniej energii do określonych funkcji np. świecenia latarką.
Uszkodzenia mechaniczne
W tym wypadku nie można określić wyłącznie jednego typu awarii. Uszkodzenia mechaniczne są spowodowane działaniem człowieka. Wśród nich można wymienić takie uszkodzenia jak zbita szybka w telefonie, zalany telefon czy też pęknięta obudowa telefonu. Jednak wśród wymienionych usterek najbardziej dającą się we znaki awarią jest bez wątpienia zalanie telefonu. Zalanie telefonu wodą stanowi trzecią najczęściej spotykaną przyczynę oddania smartfona do serwisu naprawczego.
Często zdarza się, iż osoba używająca smartfona nieumyślnie zaleje telefon, telefon wpadnie do ubikacji czy też wyląduje w praniu. Wówczas dla większości osób jedynym rozwiązaniem jest wyrzucenie starego telefonu oraz kupno nowego.
Jednak bardzo często zdarza się, iż z pozoru niedziałający, zalany telefon można naprawić. Wówczas wystarczy szybko go osuszyć ręcznikiem oraz włożyć do ryżu. Można go również wyczyścić wodą destylowaną, która usunie zabrudzenia.
Jeśli telefon dalej nie działa konieczne będzie oddanie go do serwisu. Na szczęście serwisy są przygotowane na taką ewentualność, i mogą bez problemu dokonać koniecznych napraw.